نکاتی شایسته در مورد روزه و ماه مبارک رمضان
هدف روزه:
هدف واقعى روزه متقى شدن انسان است. ﴿لَعَلَّکُمۡ تَتَّقُونَ﴾ تقوى گوهر اخلاق است، که از محبت الهى، از ایمان بـــــــه الله، درک صفات رحمت، کـــرم، فضل و خـــوف خداوند، بـــوجود مىآید.
روزه حقیقى:
روزه حقیقى روزه اى است که انسان با تمام احساس و شعور کامل به اداى آن اقدام نماید. و از تمام مکروهاتى کــــه روزه را بى روح و بى مفهوم مىسازد از آن جلو گیرى بعمل آرد. پیامبر اسلام میفرماید: «وقتى که انسان روزه مىگیرد لازم است که گوشها، چشمها، زبان، دستها و تمام اعضاى بدن خود را از کارهاى نا پسند یده باز دارد».
روزه بر کى فرض است؟:
اجماع علماء بر اینست که روزه (ماه رمضان) بر هر شخص مسلمان، عاقل، بالغ، سالم و مقیم فرض است البته زن باید از حیض و نفاس پاک باشد.
مـــفهــوم شـرط بلـو غ:
شرط بلوغ بدین معنى است که مسلمان که بر سن بلوغ رسیده باشند و توانمندى گرفتن روزه را داشته باشند. روزه براى آنان فرض میگردد. این بدین معنى است کسانیکه بــــه سن بلوغ نرسیدهاند گرفتن روزه براى آنان فرض نمىباشد.
پیامبرص فرموده است: «رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ ثَلاَثَهٍ: عَنِ الْمَجْنُونِ حَتَّى یَعْقِلَ وعَنِ النَّائِمِ حَتَّى یَسْتَیْقِظَ وَعَنِ الصَّبِىِّ حَتَّى یَحْتَلِمَ». «تکلیف از سه دسته برداشته شده است: از دیوانه تا هوشیار شود و از به خواب رفته تا بیدار شود و از کودک تا بالغ شود»
مفهوم شرط قادر بودن:
شر ط قادر بودن به این معنى است که یک نفر مسلمان توان گرفتن روزه را داشته باشد برای آنان گرفتن روزه فرض میگردد، ولى مریضان که توان گرفتن روزه را ندارد و با گرفتن روزه وضعیت صحی آنان برهم میخورد و پزشکان براى آنان گفته باشند در صورتیکه روزه بگیرند به وضعیت جسمانىشان ضرر میرسد در این صورت گرفتن روزه بر آنان فرض نبوده. هر زمانیکه از مریضى بهبود یابند و عذر موجود مرفوع گردد به قضاء آن مبادرت ورزند.
فرایض روزه:
در روزه از نمودار شدن صبح صادق تا غروب آفتاب کناره گیرى کردن از سه چیز فرض است: ۱- امتناع از خــــوردن، ۲- امتناع از نوشیدن، ۳- امتناع از لذت جنسى.
سنن و مستحات روزه:
سحرى کردن اگر چه به دانه خرما باشد، خوردن سحرى در اخیر وقت مستحب است طوریکه چیزى وقت به صبح صادق مانده باشد. نیت روزه در شب مستحب است، عجله در افطار پس از غروب آفتاب تاخیر نکردن در افطار مستحب است. افطار با آب و خرما مستحب بوده. روزه دار باید در مـــاه مبارک رمضان از: غیبت، سخن چینى، دروغگویى، غالمغال، قهر و ظلم، امتناع بعمل آرد.
وقـــــت روزه:
وقت روزه فرضى و یا روزه شرعى، به حکم قرآن از طلوع صبح صادق آغاز و تا غروب آفتاب ادامه مىیابد. چنانچه در (آیه ۱۸۷ سوره بقره) آمده است:
﴿وَکُلُواْ وَٱشۡرَبُواْ حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَکُمُ ٱلۡخَیۡطُ ٱلۡأَبۡیَضُ مِنَ ٱلۡخَیۡطِ ٱلۡأَسۡوَدِ مِنَ ٱلۡفَجۡرِۖ ثُمَّ أَتِمُّواْ ٱلصِّیَامَ إِلَى ٱلَّیۡلِ﴾ [البقره: ۱۸۷]. «تا آن وقت بخورید و بنوشید که خط سفید از خط سیاه خوب نمایان و آشکار شود و باز روزه را تا اول شب به اتمام رسانید وآنرا بگیرید». ولى در کشورهایکه آبر آلوداند و تعیین وقت در آن دشوار است فتواى علما است کـه افطار به وقت محلى نزدیکترین کشور اسلامى صورت مىپذیرد. روزه گرفتن در شب جواز نداشته خداوندY شب را براى استراحت آفریده ﴿هُوَ ٱلَّذِی جَعَلَ لَکُمُ ٱلَّیۡلَ لِتَسۡکُنُواْ فِیهِ وَٱلنَّهَارَ مُبۡصِرًاۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَأٓیَٰتٖ لِّقَوۡمٖ یَسۡمَعُونَ ۶٧﴾ [یونس: ۶۷].
امـور بـاطل کننده روزه:
در باب مبطلات روزه آمده است: هر آنکسی که بدون عذر شرعى روزه را بخورد، اگر تمام عمر روزه هم بگیرد ثواب آنروز را بدست نخواهد آورد. امـورکه روزه را بـاطل مىسازد عبارتند از: ۱- جماع در روز. ۲- انزال منى بشکل عمدى. (ولى اگر انزال در خواب صورت گیرد روزهاش فاسد نمىگردد). ۳- رسیدن چیزى (جامد باشد و یا مایع) به معده بطور عمدى باشد و یا غیر قصدى. ۴- استعمال سیگار و یا سایر دخانیات. ۵- گرفتن دواء از همه طرق موصوله به معده.
قضاء روزه:
معناى قضاء عبارت از یک روز روزه گرفتن بعد از ماه رمضان بجاى یک روز روزهیى که در ماه رمضان باطل گردیده، میباشد. قضاء روزه میشود در ایامى که گرفتن روزه در آن ممنوع نباشد صورت گیرد. قضاء روزه را إلى آغاز ماه مبارک سال نو میتواند بجا آورد. قضاء روزه میتواند پى در پى و یا متفرق صورت گیرد.
کفاره چیست؟
کفاره عبارت از جزاى شرعى میباشد که خداوند سبحانه تعالى آنرا بر کسیکه بعضى از جرایم از او سرزند تعین فرموده است مانند، وجوب کفاره بر قاتل یا کسیکه سوگندش را مىشکند. کفاره بر روزه دار وقتى واجب میشود که عمداً روزه خود را فاسد نماید مثلاً اینکه جماع کند. کفاره دو ماه روزه پى در پى را میگیرد، در صورتیکه در این دوماه رمضان و روزههایکه روزه در آن منع گردیده است نباشد. اگر به گرفتن دو ماه روزه نیز قادر نبود، به شصت مسکین طعام دهد. کفاره در روزه فرضى بوده در فساد روزه غیر رمضان کفاره وجود ندارد، اگر چه قضاى رمضان هم باشد. دادن طعام به ۶۰ مسکین، فقیر، محتاج، نـــه براى کسانى که نفقه ایشان بر او فرض باشد (مانند پدر، مادر، زن) همچنان میشود مقدار طعام را به پـــول نیز تادیه گردد و همچنان میتوان همان مسکین را براى ۶۰ روز کامل طعام داد. (طعام شامل نان چاشت، شب و نان صبح میگردد).
فدیه:
اگر زن حامله و شیرده توانایى روزه گرفتن را نداشته و یا از آسیب دیدن کودکشان بیم داشته باشند، میتوانند روزه نگیرند ولى باید فدیه بدهند و لاز م نیست روزه را قضا کنند. از ابن عباسب روایت است: «رُخِّصَ لِلشَّیْخِ الْکَبِیرِ وَالْعَجُوزِ الْکَبِیرَهِ فِى ذَلِکَ وَهُمَا یُطِیقَانِ الصَّوْمَ أَنْ یُفْطِرَا إِنْ شَاءَا وَیُطْعِمَا مَکَانَ کُلِّ یَوْمٍ مِسْکِینًا ، ثُمَّ نُسِخَ ذَلِکَ فِى هَذِهِ الآیَهِ: ﴿﴾ (فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ) وَثَبَتَ لِلشَّیْخِ الْکَبِیرِ وَالْعَجُوزِ الْکَبِیرَهِ : إِذَا کَانَا لاَ یُطِیقَانِ الصَّوْمَ ، وَالْحَامِلُ وَالْمُرْضِعُ إِذَا خَافَتَا أَفْطَرَتَا وَأَطْعَمَتَا مَکَانَ کُلِّ یَوْمٍ مِسْکِینًا». «به پیر مرد و پیر زنی که توانایى روزه گرفتن را دارند اجازه داده شد تا اگر خواستند روزه نگیرند و به بدل هر روز، مسکینى را غذا بدهند، و قضاى روزه بر آنها لازم نیست، سپس؛ این حکم با آیه ﴿فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ ٱلشَّهۡرَ فَلۡیَصُمۡهُ﴾ نسخ شد ولى (آن حکم) براى پیر مرد و پیر زنى که توانایى روزه گرفتن را ندارند ثابت مانده است. همچنین زن حامله و شیردهای که (بر حال خود یا طفل خود) بیم دارند مىتوانند روزه نگیرند و به بدل هر روز، یک مسکین را طعام دهند». همچنین از ابن عباس روایت است: «إذا خافت الحامل على نفسها، والـمرضع على ولدها فى رمضان قال: یفطران، ویطعمان مکان کل یوم مسکیناً، ولا یقضیان صوماً». «اگر زن حامله از ضرر به جان خود و زن شیرده از ضرر به طفلش بیم داشت، مىتوانند روزه رمضان را نگیرند و به جای هر روز مسکینی را طعام دهند و قضای روزه بر آنها لازم نیست».
ارمـغانهــاى رمضان:
تلاوت، تعلیم و تعلم قرآن مجید، تحقیق و تتبع در امورات و عرصههاى اسلامى و آشنایى با سیرت پیامبر اسلام و صحابه کرام و تاریخ اسلامى، اقامه نمازها، عادات به نوافل و نمازهاى سنتى، افزایش صدقات، انـــفاق و تقویت روح گذشت و احسان، صله رحمى و رسیدگى به خویشاوندان، دعا و نیایش بیشتر، امر به معروف و نهى از منکر، تــوبه و بازگشت از لغزشها و گناهان، ماه رمضان، ماه بازگشت به زلال طبعیت و فضاى پاکیزه فطرت و تمرین آزادگى از «خور و خواب و خشم و شهوت» است. مـاه رمضان هزاران گوهر گرانبها به انسانها هدیه کرده و مىکند، ولى سه گوهر «آزادى»، «آگاهى» و «عشق الهى» از در خشانترین هدیههاى این ماه بشمار میرود. روزه انسان را از سلطه هوسها، و نیازهاى کاذب، و تحملیى و افراط در نیازهاى واقعى، آزاد مىکند و به انسان «آزادى اراده» مىبخشد. انسان در سایه رمضان با «معارف عالی قرآنى» آشنا مىشود و با بهترین رهنمودهاى زندگى انس مىگیرد. دستیابى به سعادت جاویدانى و رهایى از همه رنجهاى دنیوى و اخروى، بدون «گوهر تقوا» مقدور نیست و رمضان مبارک این گوهر آسمانى را به روزه داران مىبخشد. پاسدارى و نگهبانى از این «گوهر آسمانى» نیاز به هوشیارى، مراقبت و همکارى همگانى دارد.
نوشته شده توسط ناصر دیوانی پور در شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۸ ب.ظ