استراتژی هفتم اسفند ماه
بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت جمعیت زیر ۲۰ سال خانوارها به کل جمعیت از سال ۱۳۷۱ تا کنون از ۵۳ درصد به کمتر از ۲۶ درصد و نسبت افراد با تحصیلات دانشگاهی از ۴ درصد به بیش از ۲۳ درصد افزایش و همچنین نسبت جمعیت بیسواد و کمسواد خانوارها از حدود ۲۲ درصد به حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.
تصویر بالا بیانگر این محدوده زمانیست، تک تک کاندیداهای محترم مجلس شورای اسلامی تمایل به جلب نظر و آراء واجدین شرایط شرکت در انتخابات را دارند.
آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی بیانگر این موضوع است که دیگر متقاعد کردن افراد و سلیقه ها برای کاندیداهای محترم به سادگی دو دهه گذشته نیست. با افزایش جمعیت مشارکت کننده و سطح تحصیلات دانشگاهی و کاهش بیسوادی در جامعه، مطالبات و خواسته های مردم بیشتر و وسیعتر شده است.
در حوزه انتخاباتی غرب استان هرمزگان ۲۴ نفر ثبت نام کرده اند که بعد از احراز صلاحیت توسط شورای محترم نگهبان فعالیت های تبلیغاتی آنها رنگ و بوی تازه ای می گیرد و گام های خود را هرچه محکم تر به سوی هدف نهایی بر می دارند. چه بسیار زیبا و نکوست که مردم هم به موازات کاندیداهای محترم با مشارکتی عالمانه و درک ارزش رای خود قدم های استواری بردارند که در نهایت حاصل آن آبادانی کشور و استان هرمزگان بلاخص غرب استان باشد.
در دنیای مدرن امروزی هر منطقه و شهری دارای یک برنامه استراتژیک است و این برنامه آینده ای روشن را پیش رو مردم منطقه قرار می دهد.
استراتژی مجموعه ای از اهداف اصلی، سیاست ها،خط مشی ها و برنامه های کلی است که بواسطه آن یک نماینده مشخص می نماید در چه زمینه های و چگونه بایستی فعالیت نماید.
برنامه استراتژیک یعنی چگونگی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به هدف با برنامه های اجرایی با توجه به ارزشها.پس در ابتدا باید هر کاندیدی برنامه استراتژیک خود را ارائه نماید. در غیر اینصورت کاندیدی بی هدف و برنامه است.
موفقیت، بدون برنامهریزی امکانپذیر نیست!
سه ویژگی مهم برنامه ریزی عبارتند از :
اول: برنامه حتماً باید مکتوب باشد.
دوم: در برنامه باید عدد و رقم وجود داشته باشد.
سوم: برنامه باید محدوده زمانی داشته باشد.
پس یک کاندید بایستی این سه شرط مهم برنامه ریزی را تدوین و ارائه نماید.
حضرت علی (ع) میفرمایند: هر کس به استقبال آینده برود بیناترین است و آنکه به آینده پشت میکند، سرانجام سرگردان می ماند.
پس یک کاندید نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید دارای مدیریت استراتژیک باشد. یعنی از فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و نظارت به نحو احسن استفاده نماید.
هر کاندیدا با برنامه، بایستی چشم اندازی برای خود و حوزه انتخابی تعریف نماید. یعنی که ما می خواهیم چه بشویم؟ پاسخ به این سؤال بیانگر آن است که فرد کدام هدف بلند و آرزوی دست یافتنی را برای آینده خود متصور است.
گرامی داشتن ارزش ها توسط کاندید ها یعنی با ایمان و اعتقاد راسخ به ارزشهای اسلامی، ایرانی و منطقه ای و رعایت تمام اصول اخلاقی به سوی هدف گام بردارند.
اهداف بر پایه مأموریت، چشم انداز و ارزش ها تدوین شده مشخص می گردند.
نکاتی که بایستی در تدوین اهداف مدنظر قرار بگیرد بایستی شامل فاکتورهای زیر باشد.
فاکتورهای سیاسی، فاکتورهای اقتصادی، فاکتورهای اجتماعی، فاکتورهای تکنولوژی، فاکتورهای زیست محیطی، فاکتورهای قانونی.
هر کاندیدا بایستی با بررسی محیط های داخلی و خارجی حوزه نکات ضعف و قدرت منطقه خود را شناسایی نموده و با توجه به فرصت ها و تهدیدهای موجود و پیش رو استراتژی، اهداف و برنامه های اجرایی خود را مشخص و به مردم نشان دهد.
ارائه مثال و ارائه اجمالی برنامه استراتژی یک کاندید
غرب استان هرمزگان
کشاورزی ،دامداری و دامپروری ، صیادی ،معادن ،صنایع، تجارت، نفت وگاز و …
یکی از مزیت های بسیار خوب غرب استان هرمزگان همجواری با خلیج همیشه فارس است که می تواند به عنوان یک نکته قدرت مدنظر قرار گیرد.
نکات قدرت دیگر غرب استان:
دارای نفت و گاز
دارای اسکله های زیاد چند منظوره
همجواری با منطقه اقتصادی پارس جنوبی
نزدیکی به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس
…
نکات ضعف غرب استان
عدم گازرسانی به صنایع و مردم
عدم سرمایه گذاری خصوصی در صنایع مادر
عدم اتوبان و بزرگراه مناسب
عدم حمل و نقل ریلی
عدم حمل و نقل دریایی بزرگ(به دلیل عدم اسکله های بزرگ)
….
فرصت ها
اختصاص تمامی اراضی غرب بندرعباس به شرکت ها و نبود جا برای احداث شرکت ها و اسکله های جدید
رفع تحریم های اقتصادی و رغبت سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در ایران
وجود اراضی و سواحل بکر در منطقه
…
تهدیدها
وجود اسکله های تجاری در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس
اسکله شهید رجایی بندرعباس
اتمام منابع نفت و گاز
….
می توان با تحلیل های علمی و روش های استاندارد از نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدیدها هدف هایی مشخص و به دنبال آن برنامه های اجرایی مشخص نمود.
به عنوان مثال با توجه به نزدیکی و همجواری با خلیج فارس و نزدیکی به آبهای آزاد جهانی و همچنین اشباع اراضی غرب بندرعباس و نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی بهترین امتیاز را تجارت و سرمایه گذاری در این زمینه کسب کرده است. پس جواب سوال چه اهدافی را باید دنبال کرد و چگونه به آن رسید.
یک کاندید اعلام می نماید که یکی از اهداف اصلی اینجانب احداث اسکله های تجاری در غرب استان هرمزگان است. به دلیل محدودیت منابع و امکانات بایستی مشخص نماید که چند اسکله و در چه مکان های مد نظر ایشان می باشد. و سپس ساخت این اسکله های تجاری چقدر به طول می انجاد. تا در پایان نمایندگی ایشان بتوانیم درصد تحقق برنامه های ایشان را بسنجیم و دریابیم که پس از یک برنامه ریزی خوب و مناسب توان اجرایی نامبرده چه میزان بوده است.
یک کاندیدا می تواند چشم انداز خود را اینگونه تعریف نماید.
تبدیل شدن به قطب تجاری کشور ظرف چهار سال آینده
پس با برگشت به اولین پاراگراف، این مطالب قابل لمس تر خواهد شد و جای بسی امیدواری است که بتوان با درخواست به حق و تاثیر گذار و طلب برنامه استراتژی یک کاندیدا، برنامه چهار سال پیش روی آن را مطالعه و در صورت تائید آراء خود را به آن اختصاص داد.
نوشته شده توسط ناصر دیوانی پور در یکشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۶ ب.ظ