جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رابطه ترس و عقب ماندگی

رابطه ترس و عقب ماندگی

images (2)

ترس یکی از رذایل اخلاقی است که مایه ذلت و زبونی و عقب افتادگی انسانها می گردد، نیروهای بالفعل و بالقوه او را بر باد می دهد، و دشمن را بر انسان مسلط می سازد.

 نقطه مقابل آن شجاعت و شهامت است که مهمترین کلید پیروزی و اساسی ترین پایه سربلندی و عظمت انسانهاست.

با کسانی در روستا روبرو می شوید که اعلام می دارند اگر ما حق خود را طلب کنیم، مورد غضب قرار می گیریم و موجی از تخریب به سوی ما سرازیر می شود که قدرت تحمل آن را نداریم و گاهی تا سرحد جدایی زناشویی، از دست دادن کار، بدنامی و بی دینی پیش می رود و ما به ناچار سکوت اختیار می کنیم.

این سکوت همان ترس است، ترس از کسانی که از خدا نمی ترسند. انسانها اگر فقط از خدا بترسند و در این راه  سستی به خود راه ندهند، در برابر تمام ناملایمات تا پیروزی مقاومت می کنند.

یکی از اقسام ترس ضدارزشی، که از عدم‌ ایمان یا کمبود آن نشأت می‌گیرد، ترس از رسیدن ضرر و زیان به اموال است یا همان ترس از تنگی معیشت (فقر) و کسادی تجارت می‌باشد. ترس از فقر، از ترس‌های رایج میان مردم است. انسان معمولاً برای کسب معاش رنج و زحمت فراوانی را تحمل می‌کند و هر خطری که احتمالاً منبع در‌آمدش را تهدید کند، موجب ترس و هراسش می‌شود از این ترس، در قرآن نهی شده است. «و از بیم تنگدستى فرزندان خود را مکشید. ماییم که به آنها و شما روزى می بخشیم. آرى، کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است» (اسراء: ۳۱).

خداوند خود بیان می‌دارد که ‌این ترس بی‌مورد است و آنان را با این گفته‏اش اطمینان می‌بخشد که چنین نخواهد شد: «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ»؛ ماییم که شما و آنان را روزى میدهیم.

اکثر مردم ما ساده و بی غل و غش هستند از آنجاست که کسانی به خود اجازه می دهند از آنها سوء استفاده کنند. زیرا مردم ما همه را همانند خود پاک و صاف دل می پندارند.

آدم های ساده را باید مثل یک تابلوی نقاشی ساعت ها تماشا کرد.

 عمرشان کوتاه است …
بس که هر کسی از راه می رسد.

یا ازشان سوء استفاده می کند یا زمینشان می زند یا درس ساده نبودن بهشان میدهد.

بله، اعتماد به نفس تعدادی از مردم  کم رنگ و از بین برده اند تا حدی که جهت انجام کوچکترین فعالیت روزمره، آنها را به خود وابسته کرده اند.

نمونه هایی از فعالیتهای روزمره که تعدادی از مردم ساده ما فکر می کنند از عهده آنها خارج است.

اخذ شناسنامه نوزادان پس از تولد

اخذ انشعاب آب و برق

اخذ یا تمدید بیمه تامین اجتماعی

و ….

تا زمانیکه مردم ما از اینکه حق خود را طلب نمایند ترس و واهمه داشته باشند. از رسیدن به رشد خود و جامعه باز خواهند ماند. با مراجعه به مطالب منتشر شده در سایت مروارید دیوان در مورد هزینه های گزاف در روستا توسط مسئولین و عدم پاسخوگویی آنها به مردم، می توان  به رابطه ترس و عقب ماندگی پی برد. از ساخت خیابانهای سی متری و تندیس های سی میلیون تومانی تا نرده های پارک ساحلی و عدم ساماندهی انبارهای صیادی

با گذشت حدود سه سال از دوره شورایی اسلامی روستا حتی یک گزارش در مورد فعالیتهای صورت گرفته در مکان عمومی ارائه نشده است در صورتیکه اشک های بسیار از طرف آنها به خاطر کاندید مجلس شورای اسلامی اهل فتویه ریخته شده است و همچنین راه اندازی کارناوال انتخاباتی جهت پیشبرد منافع شخصی.

مسئولین روستا باید به گوش باشند با خیزش جوانان روستا دیگر مجال برای آنها تنگ شده است و اگر فکری جهت پیشبرد منافع عمومی روستا نداشته باشند در یک دهه آینده در روستا جایی نخواهند داشت.

 به امید روزی که در روستای دیوان ترس جای خود را به شجاعت و شهامت بدهد.

نوشته شده توسط ناصر دیوانی پور در سه شنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

۳ نظر

  1. 0

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام ،به یاددارم سه سال پیش وقتی که شورای محترم روستا باز رای اوردن گفتن که هریکماه گزارش کارهایی که شده‌ رو ارائه میدیم و حتی یکی‌دوبار دهیاروشورای روستااین کارروکردن اماوقتی دیدن تا حدودی جو متشنج میشه و‌مردم اعتراض ‌میکنن و حتی وقتی نماینده مجلس یعنی اقای جباری اومدن هم مردم اعتراض کردن دیگه اون شهامت روبه خودشون ندادن که دریک‌ جمع مثل روزونمازجمعه صحبت کنند.وقتی هم کسی اعتراض ‌میکرد میگفتن ازشمابه ارگانهای قضایی معرفی میکنیم.مسئولان روستا!!!شمااگرچیزی‌ازعلم‌ مدیریت میدانستید بایدمیفهمیدیدکه یکی ازپایه های اصلی مدیریت انتقادپذیربودنه،اونی که تحمل شنیدن انتقاد وحرف دل مردم رونداره جاش رو کرسی ریاست نیست،مردم‌روستانمیخوان پول دهیاری بیخود و بی جهت صرف بشه،کارهای بدون مدیریت انجام بشه که متاسفانه بی مدیریتی داره‌توکارهاتون دادمیزنه.درکناردنیایی که داره پیشرفت میکنه‌ماهم  انسانهای ‌پیشرفته وبه روز میخواهیم و نه انسانهایی با سبک سنتی و قدیمی.به امید‌دیوانی سربلند درآینده ای نزدیک

  2. 0

    با سلام و ادب خدمت همه…
    بنظر من این مسئولین روستا الان سرتاپایشان ترس فرا گرفته!! چون جوانان دیوانی ثابت کردند که ما متحدیم و در پی اتحادیم ، روز انتخابات و تبلیغات چنان ترسی به جانشان افتاد که نزدیک بود سکته کنند. این شیرمردان دیوانی جلو نماینده مجلس ایستادند!!!!!!!؟ شورا و دهیار که عددی نیستند! پس ما ثابت کردیم و می توانیم این شورای تحمیلی را عوض کنیم و دیوان به جوانان تحصیل کرده سپرد تا شاهد عدالت و پررنقی روستا باشیم….
    ما می توانیم….

  3. 0

    السلام علیکم…
    از بس دلم پُره نمیتونم چیزی بگم، ینی نمیدونم چه چیزی بنویسم در وصف مطلب باشه، حرف زیاده… 
    به امید دیوانی آباد و آبادتر… 

اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه

*