سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بیائید توان برق مصرفی خانه خود را محاسبه کنیم.

با سلام خدمت همشهریان بزرگوار             

روستای دیوان با توجه به شرایط اقلیمی حداقل حدود ۵ ماه از سال دارای کمبود یا نوسانات برق می باشد.و از حدود بیست سال پیش این نقصان وجود دارد . با اضافه شدن چند دستگاه ترانسفورماتور متاسفانه تاکنون این مشکل رفع نشده است . پس باید یاد بگیریم چگونه مشکلات را حل کنیم. در ابتدا باید بدانیم خانواده ما در یک شبانه روز چندکیلو وات برق مصرف می کند و پس از آن به دنبال کم کردن مصرف باشیم . پس سریعترین راه حل می تواند اقدام خود خانواده ها باشد و در برنامه ای کوتاه مدت می توان این موضوع را پیاده کرد. خدا را شکر همه ما مسلمان هستیم ، بیائید همانگونه که به نعمت های باریتعالی احترام می گذاریم و در مصرف نان ، برنج ، خرما و دیگر مایحتاج کمال صرفه جویی داریم ، برق ، آب و دیگر امکانات عمومی را همسنگ آنها بدانیم.            

حال بیاییم مصرف یک خانوار را در دیوان محاسبه نمائیم-به عنوان مثال فصول دارای نوسانات را در نظر می گیریم.         

۱٫    ماشین لباسشویی                

۲٫    بخچال – فریزر               

۳٫    روشنایی            

۴٫    اتو             

۵٫    سشوار              

۶٫    پنکه            

۷٫    کولرگازی             

۸٫    تلویزیون              

۹٫    لوازم صوتی         

۱۰٫کامپیوتر              

ده قلم بالا که به نوعی می توان در هر خانه ای یافت در نظر بگیریم.         

یک – ماشین لباسشویی :را هفته ای یکبار در نظر می گیریم که به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم استفاده می شود پس می توان توان مصرفی روزانه آن با استفاده روزانه ده دقیقه در نظر بگیریم ،پس یک ماشین لباسشویی با توانی معادل ۲۰۰۰ وات در ساعت می تواند مصرفی معادل ۳۳۳ وات در روز داشته باشد  

دو-بخچال – فریزر: تقریبا ۲۴ ساعت شبانه روز در سرویس بوده و در حال مصرف برق هستند پس ۳۰۰ وات در ساعت توان مصرفی بخچال – فریزر می باشد که در یک شبانه روز ۷۲۰۰ وات برق مصرفی نیاز دارند.        . 

سه – روشنایی : به طور متوسط در شبانه روز ۱۲ ساعت روشنایی ها اعم از داخل و بیرون منزل در نظر می گیریم حدود ۶ لامپ و ۳ مهتابی که با توجه به مصرف برق ۵۰۰ وات در ساعت ، حدود ۶۰۰۰ وات برق مصرفی روشنایی در شبانه روز محاسبه می گردد.

چهار – اتو :۱۰ دقیقه استفاده اتو در شبانه روز در نظر می گیریم . هفته ای حدود ۷۰ دقیقه جهت اتو کردن ، با توجه به مصرف ۱۸۰۰ وات در ساعت آن پس روزانه ۳۰۰ وات مصرف برق اتو می باشد.   

پنج- سشوار:حدود ۲۰ دقیقه در روز استفاده از سشوار را در نظر می گیریم با مصرف ۱۲۰۰ واتی سشوار در ساعت پس روزانه برق مصرفی سشوار ۴۰۰ وات در روز می باشد.          

شش -پنکه :زمان استفاده از پنکه در روز را شش ساعت  در نظر می گیریم که با توان ۷۰ واتی آن روزانه ۴۲۰ وات در روز مصرف برق محاسبه می گردد.   

  

هفت -کولر گازی : میزان استفاده کولر در شبانه روز ۱۶ ساعت در نظر می گیریم که با توان ۲۳۰۰ واتی آن برقی معادل ۳۶۸۰۰ وات در روز مصرف می گردد. حال آنکه هر حانوار بیش از یک کولر گازی استفاده می نماید و فعلا آنرا در نظر نمی گیریم.   

هشت – تلویزیون :استفاده از تلویزیون در شبانه روز  هشت ساعت در نظر می گیریم که با توان مصرفی  ۲۰۰ وات در ساعت ۱۶۰۰ وات در روز برق مصرفی آن می باشد.              

نه- لوازم صوتی : لوازم صوتی را ۵ ساعت در روز استفاده می نمائیم.و با توان مصرفی ۲۵ وات ۱۲۵ وات در روز مصرف برق دارد.              

ده – کامپیوتر : کامپیوتر با مصرف ۲۰۰ وات در ساعت و مصرف ۵ ساعته در شبانه روز ۱۰۰۰ وات در روز برق مصرفی دارد.         

پس با مجموع توان های مصرفی یک خانوار به عدد پیش رومی رسیم.              

۳۳۳+۷۲۰۰+۶۰۰۰+۳۰۰+۸۰۰+۴۲۰+۳۶۰۰۰+۱۶۰۰+۱۲۵+۱۰۰۰=۵۳۳۷۸  

وات در روز

میانگین هر خانوار در دیوان              

پس می توان با عدم استفاده از یکسری از تجهیزات آرامش را برای همشهریان به ارمغان آورد. ما باید ساعت های پیک مصرف را در نظر بگیریم ، و سعی کنیم در آن ساعت ها یک  تا چهار بعد از ظهر و هشت  تا دوازده شب، از لباسشویی ، اتو ، جارو برقی و دیگر لوازم پر مصرف استفاده ننمائیم . در مطالب آینده سعی می کنیم نحوه صرفه جویی را با همدیگر مرور کنیم و همچنین تعداد ترانسفورماتورهای مورد نیاز روستا را محاسبه نمائیم.

نوشته شده توسط ناصر دیوانی پور در پنج شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۴۱ ب.ظ

دیدگاه

*