جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

میهن خویش را کنیم آباد

میهن خویش را کنیم آباد

ارسال شده توسط : نام محفوظ

 

 دست به دست هم دهیم به مهر

میهن خویش را کنیم آباد

فلانی که مخالفه،  بیخیال حرفاش!

فلانی از دار ودسته ی اوناس معلومه که بیخود مخالفت می کنه !

و و و …

این جمله هایی است که این روزها شاید هر شهروند دیوانی روزانه آن ها را بشنود که به کسانی اطلاق می شود که هر از گاهی از کار و طرز فکر و سیاست مسئولین این  روستا  انتقاد می کند.

آیا براستی هرشخص منتقدی مخالف است؟

وآیا شخص مخالف باید نادیده گرفته شود؟

قطعا پاسخ هر دو سوال منفی است!

منتقد به چه کسی گفته می شود؟

 همان گونه که در فرهنگ معین آمده است ” منتقد کسی است که خوب و بد را جدا کند” پس منتقد باید به کارهای خوب و بد یک مسئول اشاره کند. شهروندان فهیم دیوانی نیز میل به نظارت بر کارهای مسئولین این روستا دارند و هر از گاهی به نقد و بررسی کارهای صورت گرفته شده توسط مسئولین می پردازند که این مسئله باید در نزد همه جا افتاده باشد و به محض اینکه کسی در راستای بهبود وضعیت این روستا نظرش را بیان کند برچسب مخالف نخورد! مگر اینکه تعبیر ما از دموکراسی و رأی گیری، دموکراسی قیصری باشد که با این استناد که چون مردم مرا انتخاب کرده اند پس تمام کارهای مرا باید قبول داشته باشند. قطعا این گونه نیست و رابطه نقد و نقد پذیری از سوی مردم و مسئولین دوطرفه است. اما بعضیا اعتقاد دارند که مسئولین ما انتقادپذیر نیستن!!! از آنجایی که کار منتقد بیان خوبی ها و بدی هاست ما نیز به عنوان نقد کننده باید صادقانه و نه از روی غرض نقدهای خود را بیان کنیم و با این کار مسئولین را نقدپذیرتر سازیم . منتقد دیوانی باید به کارهای خوب مسئولین هم اشاره کند از جمله کارهای بسیار ارزشمندی از قبیل جلوگیری از تعطیلی بانک صادرات شعبه دیوان و انتقال آن به روستای همسایه، احداث آب شیرین کن در دیوان که بین دو روستا رقابت سختی وجود داشته است که با راه اندازی این آب شیرین کن کابوس بی آبی در این روستا به اتمام می رسد، محاسبه قبوض تعداد زیادی از مشترکین برق ساحلی به نرخ مسکونی، احداث دبیرستان، برق رسانی به ساحل و بسیاری کارهای دیگر که با پیگیری مسئولین محقق شده اند و جای تقدیر و تشکر دارد. البته عدم برنامه ریزی و نبود جلساتی که مردم و مسئولین به گفتگو بنشینند و هم مردم از خواسته هایشان بگویند و هم مسئولین در مورد کارهای انجام شده توضیحاتی بدهند باعث می شود که مسئولین از خواسته های مردم و مردم از کارهای درحال اجرا اطلاعات کافی نداشته باشند و به اشتباه قضاوت کنند. در همین وبسایت خوشبختانه بارها بخاطر کارهایی از قبیل اجرای طرح بهسازی، تاسیس دبیرستان و غیره از مسئولین تقدیر و تشکر شده است که بیانگر منصفانه بودن نقد و نقادی در این وب سایت است.

تفاوت منتقد و مخالف در چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت که منتقد به فکر اصلاح وضع موجود است و مخالف به فکر تغییر وضع، اما باید توجه کرد که هرتغییری لزوما مثبت نیست و امکان دارد سیری قهقرایی در پیش داشته باشد!!! پس از همه مردم عزیز و فهیم تقاضا می شود که در جهت ”اصلاح” وضع روستا همفکری داشته باشند و نه صرفا تغییر!

و اما مسئولین باید این را مد نظر قرار دهند که نه تنها منتقد بلکه باید حرف های مخالف( اگر چنین شخصی واقعا وجود داشته باشد) را نیز بشنوند و هیچ فردی را با این توجیه که مخالف است نادیده نگیرند.

قطعا اگر مردم و مسئولین صادقانه و مخلصانه عمل کنند بهتر می توانند در کنار هم باعث رشد و تعالی جامعه و روستا شوند. اگرشما شهروند عزیز و فهیم دیوانی فکر می کنید که مشکلاتی در این روستا وجود دارد نه تنها مسئول مقصر است و نه تنها مردم، بلکه هردو مقصر هستند و باید همه به فکر اصلاح باشیم.

یک سوزن به خودت بزن و یک جوال دوز به دیگران !!!

 

به امید دیوانی آباد و سرافراز

نوشته شده توسط ناصر دیوانی پور در شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۲ ب.ظ

۱۰ نظر

  1. 0

    با سلام و تشکر از مدیر وبسایت بابت نشر متن
    امیدوارم که تو این متن جانب انصاف رو رعایت کرده باشم
    موفق باشید

  2. 0

    سلام
    روستایی موفقه که مسئولین با مردم روستا تو کاراشون مشورت کنن از مردم هم نظر بخان .
    تا مردم روستا احساس مالکیت کنن بدونن روستا مال خودشونه بیشتر برای اباد کردنش سعی و تلاش کنن .

  3. 0

    شعر طنز در مورد نقد

    نقدهایی مثبت و نازکتر از گل بایدش

    دلبر ما را که تدبیر و تعقل بایدش

    خرده بر جمعیت زلفش اگر گیرد کسی

    بس پریشانی که از آن جعد و کاکل بایدش

    تا ببیند چند تار زلف او را چون کمند

    قدرت تصویرسازی و تخیل بایدش!

    چشم را چون شست و بعدش دید جور دیگری

    آن دو رشته در نظر گیسوی سنبل بایدش!

    گر در آن زلف و دماغ و چشم و ابرو مشکلیست

    باید از آن بگذرد عاشق،تساهل بایدش!

    فرض کن بالای چشم یار، ابرو دیده‌‌ است

    قبل از آنکه بر زبان آرد، تامل بایدش!

    تازه گیرم با تامل خواست لب را وا کند

    پیش از آن با لشگر مژگان تقابل بایدش!

    پس سر بی‌درد را بیخود نبندد دستمال

    عارفانه در چنین حالی تجاهل بایدش!

    خواهشا(!) بی‌جنبه‌بازی در نیارد این وسط

    «باغبان گر پنج‌روزی صحبت گل بایدش!»

    نوگل ما را چه سود از نقد زاغ روسیاه

    بلکه به‌به-چه‌چه و تمجید بلبل بایدش!

    *

    منتقد خوب است و بحثی‌نیست در آن، منتها

    احتیاطا وقت نقادی، قراول بایدش!

    منتقد باید همیشه مثبت‌اندیشی کند

    عیبها را یا نبیند، یا تغافل بایدش!

    داد از آن روزی که نقدش اندکی منفی شود

    فحش‌ها از این جناح و آن تشکل بایدش

    تا قلم در دست ایشان بود، کژ-مژ می‌نوشت

    چون به دست ما فتاد اینک، تعادل بایدش!

    نقد کن ای دل ولی از فحش دلدارت منال

    منتقد گر بیسواد افتد ، تحمل بایدش!

    حوصله سر رفت از این باید نبایدهای ما

    جمله اعمال بالا، در کُل بایدش(!) (شعر از سعید سلیمانپور)

  4. 0

    وظیفه تک تک ما این است که برای آبادانی وپیشرفت ولات قدم بر داریم ولی چه جوری؟ ن اینکه با مشورت وجلسات عمومی و تخصصی . کجاست جلسات ؟؟هیچ کس زحمات وکارهای که مسئولین ولات انجام داده اند منکر نیست اما ما روستایی داریم با جمعیت بالای ۲۵۰۰پس به ما حق بدهید خودمان را با روستاهایی مانند شناس چاه مسلم و حسینه مقایسه کنیم و وکارهایی که اونا انجام دادن تاروستای ما …. همین آب شیرین کن یک مثال ساده ما با حسینه همزمان تحویل گرفتیم و با رقابت سخت با روستای همجوار. حالا ما کجاییم وحسینه کجا .. ما بریم آب متری ۱۲۰۰۰از حسینه بخریم پس اینا انتقاد نیست اینا درد یکی ولاتی است .وصدها چیزای دیگر……. به امید دیوانی آباد

  5. 0

    سلام علیکم
    با تشکر از نویسنده مقاله فوق
    معتقدم در دیوان به نسبت دو دهه قبل کارهای بزرگی صورت گرفته که نیاز به گفتن و به زبان آوردن نیست.
    و مسوولین روستا هم تا جایی که توانسته اند تلاش خود را کرده اند. با توجه به تجربه ای که شخصا ۱۶ سال در کار مدیریتی ،اداری و اجرایی دارم قطعا هر مسوولی دوست دارد نهایت تلاش و سعی خود را بکند تا کارنامه اش درخشان بماند و مردم و آیندگان قضاوت مثبتی از او داشته باشند و مدیر یا مسوول هر اداره یا روستا یا شهر ، تمایل ندارد مردم را خدای نکرده ناراضی کند.
    ولی نکته ای که اهمیت دارد آنست که سلیقه ها متفاوت و خواسته ها گوناگونند.
    توصیه ای که حقیر به هر مسوولی می توانم داشته باشم آنست که در انجام امور ، نظر مردم و کسانی که تجربه کاری دارند را با خود همراه کند.
    یقین دارم آینده ی دیوان درخشان است.

  6. 0

    با سلام خدمت بازدیدکنندگان گرامی

    مطالبی که شامل ارسال شده می باشد اینجانب هیچگونه دخل و تصرفی در آن نداشته و دوست دارم به عنوان یک بازدید کننده در بعضی از ین مطالب نظراتم را ثبت نمایم.

    مطالب خیلی دقیق و عالمانه است و جای بسی خوشحالی است که در روستای ما همچون استعدادهایی وجود دارند و اینجانب به نوبه خودم از نویسنده این مطلب کمال تشکر و قدردانی را دارم.

    با وجود اینکه بیش از یک دهه است که از دیار خود دورم اما ساعتی نیست که به فکر آن نباشم. پیشرفت و آبادانی دیوان باعث سربلندی ماست. و از کسانی که در این راه قدمی بر می دارند بایستی تشکر و قدردانی نمود. کارهای اجرایی مصائب های فراوانی دارند که از چشم دیگران دور می مانند و عدم آگاهی ما در یکسری مسائل به منزله عدم پیگیری آن توسط مسئولین نمی باشد. اما نکته قابل توجه نحوه اطلاع رسانی و تشریک مساعی در این زمینه ها می باشد.
    مروارید دیوان فعالیتهای انجام شده توسط مسئولین در روستا را پوشش خواهد داد. و طی درخواستی از دهیار روستا جهت اولین مصاحبه اقدام نموده که مورد موافقت قرار گرفته است که انشاالله به محض دریافت در سایت قرار می گیرد.

    لازم به ذکر است که تصمیم گیری های اداری در هر ارگان(استانداری، شهرداری و دهیاری) و شرکتی توسط متخصصین اتخاذ می گردد و پس از آن به مرحله اجرا می رسد.

    اینجانب با بیش از یک دهه تجربه مدیریت در صنعت و دیگر دوستان در زمینه های تخصصی حقوقی، بانکی، فرهنگی و مدیریتی در کنار یکدیگر با آنالیز داده ها می توانیم در کنار مسئولین به روستایمان کمک کنیم و باعث رشد و شکوفایی آن شویم و به همین دلیل سایت مروارید دیوان راه اندازی شده است.

    به امید دیوانی آباد و سربلند

  7. 0

    با سلام
    واقعا ای کاش به همه سلیقه ها توجه می شد و فقط به فکر یه سری از کارها نبودیم!
    شخصا برنامه ریزی و فرهنگ سازی برای باارزش جلوه دادن دانش و دانشجو و کمک به موفقیتشون رو از هرچیزی اولی تر میدونم
    موفق و موید باشید

  8. 0

    سلام
    تقاضا دارم به سایت دهیاری روستای گزیر (http://dehyarigezir.com/) سری بزنید وخود به عینه ببینید دیگران کجایند وما را کجا نگاه داشته اند.(هفت شهر عشق را عطار گشت****ما هنوز اندر خم یک کو چه ایم)آقای مدیر دلم خون نکن اینجوری دیدگاهامو سانسور نکن وهمه رو روی سایت بزار ٠٠٠٠٠با تشکر

    1. 0

      بازدید کننده محترم با سلام و احترام

      ضمن تشکر از حضرتعالی جهت اظهار نظر در سایت خودتان، انشاالله با کمک همدیگر و مسئولین، دیوان ما هم مثال زدنی شود. فارغ از مسئولیتها ما هم باید جهت پیشرفت روستا قدم برداریم و از مسائل حساسیت برانگیز که هیچ کمکی به پیشرفت و آبادانی روستا نمی کند بپرهیزیم. انشاالله با اعتمادی که به سایت دیوان نیوز دارید آن را از آن خود بدانید و به مشارکتهای خود ادامه دهید.

  9. 0

    سلام ، اگه جلسات عمومی در روستا برگزار بشه و مردم و مسئولین با هم همفکری کنن اگرچه همه ی مسائل حل نخواهد شد ولی یقیناً بسیاری از مسائل روستا برطرف خواهد شد

  10. 0

    چهوالتو…

    مسئولین زحمت میکشن ومنکر نیستیم..

    اما…

    پس چرا این زحمات نتیجه نمیده…

    مثلا.. استادیوم – ساخت پارک – بی تکلیفی ماسه های بغل خیابون…. همش نیمه تمام مونده… برای برج نور (پروژکتورهای تو روستا) گود کندند و حاضیر نیستن خاک اضافه رو بدن به افغانی جمع کنه و کانال رو اسفالت کن برای برق برج نور ولی پر نمی کنند

    چرا دیگر جاها جلو افتادن و قشنگ شده روستاهاشون؟

    ازهمه لحاظ: رنگ امیزی جدول بغل خیابون ها و ساختن پیاده روها با کف قشنگ و سرعت گیر و پارک خیلی قشنگ و کاشت درخت وووو….

    من یک روستایی رفتم داشتن پیاده رو جدید میساختن و خیلی زیبا و دلپسند (با کفی مخصوص و رنگی)و درخت هم وسطش بود…چیز جالبی که دیدم و نظرم را جلب کرد، جارو کردن شن و ماسه و سیمان بعد اتمام کارشون بود که خیابان خیلی پاک شده بود و من دیدم که کارگر جارو دستشه و جارو میزد!!!!

    و خودمون چندین وقته پیاده رو ساختن اونم با سیمان ولی تا همین الان خاک و ریگ باقیمانده بعد کار کارگرا هست بغل پیاده رو متاسفانه!!!!….

    ببینید ورودی روستا…!!
    چه زشت و زننده ..
    انگار زلزله بم ابنجا اومده..

    .ببینید اشغال و ماسه های اضاف که حاضر به جمع کردن نیستند، در حالیکه «لولدر» هم داریم الحمدلله!!…

    نوروز نزدیکه و همه جا دارن کار میکنن و برای زییایی میکوشند ولی ما چی؟؟؟

    ٠٠٠٠٠

    درپایان

    این همه بدبختی و فلاکت در اثر نخواندن درس و می باشد که چنین شده حال و روز ما و روستایمان متاسفانه…

    وپیشرفت رو در کارکردن میدانیم و حساب بانکی…

    به امید دیوانی تک در منطقه

اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه

*